Selasa, 22 Jun 2010

SENJATA LAPAN & PEDOMAN

BISMILLAH NIIRAHMAN NIIRAHIIM....selamat bertemu kembali kepada semua lama betul tak 'upgrade' blog ni AL MAKLUM LAH bz..
Artikel kali ini lebih kepada pengenalan secara ringkas dan serba sedikit sejarah teknik-teknik sukatan pelajaran dalam LP.
SENJATA LAPAN.
latihan dalam lian padukan berkisar kepada teknik2 menghidup kan SENJATA LAPAN ,iaitu penggunaan kedua-dua PENUMBUK,SIKU,LUTUT dan KAKI.latihan ini sesuai untuk perlawanan sebenar dan konsep 'SUDDEN DEATH' kerana kesemua sendi tadi akan berfungsi 'MEMAKAN' lawan.
Konsep 'TEPIS' -MAKAN' menjadi senjata dalam lian padukan selain pukulan2 kasar dan seni buah pukulnya.konsep bertahan tiada dalam istilah dalam lian padukan.selagi boleh serang,mereka akan serang tanpa belas kasihan.
teknik2 dalam lian padukan adalah teknik terpilih.ia adalah gabungan teknik2 terbaik,tetapi sya tak pula kata teknik seni beladiri yang lain tak bagus.setiap seni beladiri itu ada kelebihan masing2.latihan lian padukan bercorak perlawanan sebenar,ini bertujuan untuk melahirkan pelatih2 agar betul2 'KERAS' dan mahir menggunakan teknik2 lian padukan 'siapa yang pernah merasa latihan Lp ini memang tau lah macam mana rasa nya nak tercabut urat dan tulang kadang2 semput juga kah!!kah!!.untuk memahirkan perlawanan di jalanan 'STREET FIGHTING' ,titik,perisai,tumbuk,siku,lutut dan tendang di lakukan betul2 ketika latihan.
selain itu juga lian padukan turut berdakwah melalui aliran silat ini,silat itu ke arah islam PESAN AYAHNDA
"ISLAM DAN SILAT " itu sepatutnya bergerak seiring dan sekaligus dapat menyebarkan syiar islam melalui silat dan ujar beliau lagi..walau pun bukan satu tugas yang mudah kerana tidak semua pelatih dapat menerima dengan baik tapi ayahnda tetap yakin keikhlasan beliau akan di redahi allah swt tetap meneruskan jua kerana budaya dan adat dalam silat mencerminkan ciri2 islam dan ia harus di pelihara demikian lah pesan ayahnda.
falsafah ini juga pernah di sampaikan dari ayahnda satu ketika dahulu berbunyi:
-SILAT SEBAGAI CABANG FARDHU KIFAYAH
-MENDIDIK DAN MENDISIPLIN MURID SUPAYA HORMAT GURU,IBU BAPA,KELUARGA DAN RAKAN2
-DI TEGAH BERGADUH SESAMA SENDIRI(AHLI).
-MEMANJANGKAN SILATULRAHIIM DENGAN PERGURUAN2 YANG LAIN MAHU PUN SESAMA SENDIRI
-JANGAN CARI MUSUH ATAU MENCACI PERMAINAN ORANG LAIN.
-AMALKAN SIKAP RENDAH DIRI,SABAR DAN TOLONG MENOLONG.
sampai di sini dahulu artikel sya pda waktu ini di harap kita semua dapat menafaat sedikit sebnyak penulisan sya pada kali ini di lain waktu insyallah sya akan sajikan artikel2 mengenai silibus dan yang sewaktu dengan nya..wasallam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN JE